Nová éra regulace kryptoaktiv v EU: Nařízení MiCA stanovuje práva a povinnosti pro poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy

Dne 30. prosince 2024 se začala uplatňovat hlavní část nařízení EU MiCA, nebo také nařízení o trzích kryptoaktiv. Toto nařízení stanovuje jednotnou regulaci na území Evropské unie pro poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy.

MiCA upravuje poskytování služeb souvisejících s tokeny vázanými na aktiva, elektronickými peněžními tokeny a ostatními kryptoaktivy. Právě pod kategorii ostatních kryptoaktiv spadají běžně užívané kryptoměny jako je bitcoin nebo ethereum. Co nařízení naopak neupravuje jsou nezastupitelné tokeny (NFT), finanční nástroje a strukturované vklady ve smyslu směrnice MIFID II. Pokud kryptoaktivum představuje finanční nástroj, neuplatní se na něj pravidla MiCA, ale pouze pravidla MiFID II a nařízení o prospektu.

Jako službu související s kryptoaktivy nařízení rozumí následující činnosti:

  • poskytování úschovy a správy kryptoaktiv jménem zákazníků;
  • provoz obchodní platformy pro kryptoaktiva;
  • směna kryptoaktiv za peněžní prostředky;
  • směna kryptoaktiv za jiná kryptoaktiva;
  • uzavírání smluv jménem zákazníků o nákupu nebo prodeji jednoho nebo více kryptoaktiv nebo o upsání jednoho nebo více kryptoaktiv;
  • uvádění kryptoaktiv na trh pro kupující jménem nebo na účet zákazníka;
  • poskytování služeb převodu kryptoaktiv jménem zákazníků;
  • přijímání a předávání pokynů ke kryptoaktivům jménem zákazníků;
  • poskytování poradenství ke kryptoaktivům;
  • správa portfolia kryptoaktiv.

Nařízení klade na poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy různé povinnosti, mezi které patří zejména získání povolení službu provozovat. Na území České republiky je k vydání povolení příslušná Česká národní banka, která bude mimo jiné posuzovat, jestli žadatel splňuje podmínky na systém řízení a správy, vnitřní kontrolu, hodnocení rizik nebo kyberbezpečnosti.

MiCA dále zavádí povinnost s emisí kryptoaktiva vydat i bílou knihu (tzv. whitepaper). Tento dokument slouží k informaci investora do kryptoaktiva o možných rizicích spojených s kryptoaktivem. Bílá kniha by tedy mimo jiné měla obsahovat dostatečné informace o emitentovi, rizicích spojených s daným kryptoaktivem a o právech a povinnostech s kryptoaktivem spojených. Nařízení navíc upravuje požadavky na obsah bílé knihy pro jednotlivé druhy kryptoaktiv odlišně, stejně tak upravuje i výjimky, ve kterých není třeba bílou knihu vypracovat.

Ačkoliv je nařízení MiCA přímo závazné na území České republiky, bylo třeba k jeho správnému fungování přijmout i vnitrostátní předpis, který by implementoval do českého právního řádu potřebná ustanovení navazující na nařízení. Tímto předpisem je zákon č. 31/2025 Sb., o implementaci předpisů Evropské unie v oblasti digitalizace finančního trhu, který nabyl účinnosti dne 15.02.2025 a který kromě nařízení MiCA zavádí i potřebná ustanovení související s nařízením DORA. Zákon zejména upravuje některé dodatečné povinnosti týkající se nabízení kryptoaktiv veřejnosti nebo poskytování služeb s nimi souvisejících, zavádí příslušnost České národní banky ve věci dohledu nad dodržováním povinností podle nařízení MiCa a nařízení DORA, a stanovuje skutkové podstaty a příslušné sankce přestupků za jejich nedodržení.

Tímto článkem není problematika nařízení MiCA a poskytování služeb souvisejících s kryptoaktivy ani zdaleka vyčerpána. Nařízení stanovuje řadu dalších práv a povinností zde neuvedených, a článek tedy slouží pouze jako úvod do problematiky.

V případě jakýchkoli dotazů k výše uvedenému se obraťte na autory tohoto článku – Jiří Absolon a Vojtěch Vojíř.

Tento dokument je jen obecným sdělením a není právní radou v konkrétní záležitosti.